Alla inlägg under september 2009

Av Lissie - 25 september 2009 20:30

När jag hade ätit upp min mat och det var dags att sova så fick jag ledas ut i hagen till mina kompisar. Då upptäckte Glossas matte upptäckt att någon fyllt på vatten i vårt vattenkar, men glömt att stänga av vattnet så hon hade gjort det strax innan då hon ledde ut Glossa. Men nu var det en stor vattenpöl där, och jag gillar inte vattenpölar, i alla fall inte idag. Hon som ledde mig (Jerrys matte) försökte övertala mig. Men jag ville inte gå in i hagen. Då hon inte gav sig utan absolut skulle ha in mig i hagen där på andra sidan vattenpölen, så stack det till i fötterna och jag slängde mig baklänges. Det liksom pirrade i hela kroppen och det var lite läskigt. Glossas matte fångade upp mig och Jerrys matte sa något om att jag fått en elstöt troligen i fötterna och då ville jag ju absolut inte gå in i hagen. Men efter mycket om och men och efter att Jerrys matte flyttat på tråden så tog jag ett "JÄTTEHOPP" över vattenpölen. Men hon som ledde mig (Glossas matte) var beredd och hängde med. Sedan var det skönt att få gå in i hagen och göra sällskap med kompisarna. Efter mig kom Gletta in i hagen och hon gjorde inget väsen alls över vattenpölen.

Av Lissie - 25 september 2009 20:15

Idag kom lilla Cim och red mig igen. Nu var det mörkt ute men eftersom jag inte är särskilt mörkrädd så gjorde det inte mig något. Jag reds även idag i paddocken och det blev lite skritt och trav och en hel del halter. Men det var inga problem att förstå vad den här lille ryttaren ville mig. Jag tyckte bara det var roligt. Ibland tittade hennes ängsliga storasyster Liz ut genom dörren, som om jag skulle vara farlig, så jag visste ju att hon hade koll på mig, och då är det bäst att sköta sig.

Jag var inte särskilt trött efter ridturen. Men det var skönt att få röra på sig.

Av Lissie - 23 september 2009 15:45

Idag sadlade Liz mig som vanligt, men hon satte inte upp på mig. Istället fick jag en riktigt lättviktare till ryttarinna på ryggen, det var tydligen Liz lillasyster sa Liz, och hon sa också till mig att var snäll mot henne. Naturligtvis gjorde jag som hon sa. Jag var snäll. Jag både travde och skrittade med min nya ryttare på ryggen. Det var som att inte ha någonting på ryggen, ja mer än att jag kände ju att hon höll i tyglarna och sedan hade ju hon också ben som hjälpte mig framåt. Men det gick så bra och det var riktigt skojigt.

Det är roligt med lite variation tycker jag.

Av Lissie - 11 september 2009 20:15

Reds i paddocken idag. Jag fick trava och skritta och träna på att gå runt fyrkantspåret..

de gick ganska bra faktiskt sen fick jag en annan ryttare på mig nattis hette hon visste

de var rätt ok faktiskt...och de gick bra..

Av Lissie - 9 september 2009 19:00

Idag fick jagf rida ut mot sala hållet prata liz om de var lite otäckt

men de gick men läskigt var de.. töltade lite grann travade och skrittade mest..

men de gick de med...


Av Lissie - 5 september 2009 18:15

Idag sadlades jag av Liz och tydligen skulle vi få sällskap av Gletta idag, så hon sadlades också.

Det var en av unghästarnas matte som skulle rida Gletta idag. Vi gav oss iväg ut och gick förbi den snygge killen i hagen och sedan vidare. Jag gnäggade lite åt honom, och han svarade. Gulligt.

Sedan fortsatte vi och jag reds längre än jag var van vid. Det kallades visst lilla V-rundan den här rundan. Ja i alla fall enligt Gletta som tycktes veta det mesta.

Liz på min rygg var lite spänd, men Gletta var lugn så jag följde med henne jag. Vi kom till ett hus där det var en massa pressenningar och annat lite mysko, men Gletta var inte skraj, så jag följde efter bara och sneglade bara lite på de där "sakerna". Sedan fortsatte vi förbi brusande vatten och det var lite ovanligt ljud för mig, men inte helt främmande. Nu började jag tycka att det här var spännande. Jag spetsade öronen och hängde efter Gletta.

Vi kom till ett fält och där ropade Glettas ryttare något till Liz som sedan bad mig öka farten till Galopp, och ökade det gjorde jag. Blev så glad så jag brallade lite och då saktade genast Liz ned mig till trav istället för galopp. Det var ju lite trist, men så kan det vara ibland. Gletta hon galopperade på ytterligare en bit men sen saktades hon ner hon med. Vi travade istället och Gletta töltade på. Jag fick också till ett par steg i tölt. Inte för att det är så svårt, men det krävs att man håller reda på fötterna, det är inte alltid så lätt ska ni veta. Sen blev det skritt och jag såg mig lite omkring. Vi travade lite till på en grusväg och sedan var vi nästan hemma såg jag. Vi stannade till utmed vägen en stund vid en hage med flera hästar i. Liz ville se att allt var bra med dem också. Vi travade/töltade en liten bit till efteråt, men sedan blev det skritt hem förståss, men jag hade haft riktigt kul jag !


Ovido - Quiz & Flashcards